Crowdfundingové dno na Vice

Jen taková malá reakce na crowdfundingový hejt, který vyšel před pár dny na Vice… Autor článku Jakub Kaifosz jednoduše využil příležitosti, že hned dvě kapely, které nemá rád, právě teď crowdfundují na Hithitu. To by ani tak nevadilo, je ale škoda, že tak zbytečně šíří kolem crowdfundingu bludy, alespoň kolem toho hudebního.

Tak především, crowdfunding není „rejžování“ peněz z nebohých fanoušků. Je to způsob, jak může kapela nebo umělec realizovat svůj záměr bez zbytečných prostředníků. A je jedno, jestli jde o to zrealizovat turné, nebo natočit desku. Na to druhé díky crowdfundingu nepotřebuje projít přes síto gatekeeperů v nahrávacích společnostech. Nemusíte riskovat, že když se nedostaví labelem očekávaný komerční úspěch, bude vaše dílo ležet někde ve skladu bez jakékoli marketingové podpory. Nemluvě o tom, že nebudete s tímto dílem smět nijak nakládat (spousta umělců by mohla vyprávět), i kdyby to mělo být rozdávání zadarmo.

Ale na to, aby mohl umělec úspěšně crowdfundovat, potřebuje mít poměrně velkou fanouškovskou základnu, se kterou je nějakým způsobem v kontaktu, ať už přes Facebook, nebo ještě lépe přes email. To, že děláte skvělou muziku není výhodou, ale podmínkou. A je jedno, jestli to zapadá do vkusu každého hudebního fanouška. Bez kontaktu s fanoušky je ale i ta nejskvělejší muzika v crowdfundingu odsouzená  k neúspěchu (stejně tak hudební kariéra umělce – jako hobby k zaměstnání OK, ale kariéra fakt ne).

Je trochu zvláštní, že si autor článku vzal na mušku právě kapely Prague Conspiracy a Pipes and Pints ;-) Navzdory tomu, co na Vice píše, si totiž obě skupiny vedou víc než dobře. Ostatně ukažte mi víc českých kapel, které mají na Facebooku tolik poměrně silně angažovaných fanoušků.

První z kapel jich má na stánce založené po přejmenování kapely lehce přes 8 tisíc, Pipes and Pints dokonce 40 tisíc. Na obou stánkách je k vidění poměrně vysoká aktivita fanoušků. A ti fanoušci chodí na koncerty a jsou ochotni si předplatit příští desku. Tyto kapely podle všeho mají své publikum a mají mu co nabídnout. Bez ohledu na to, jestli to zapadá do vašeho vkusu. Když si projdete hudební projekty na Hithitu nebo na Startovači, najdete tam samozřejmě i zoufalce bez publika, kteří by měli hudbu dělat raději jako domácího koníčka, nebo na sobě a svém publiku prostě potřebují ještě pořádně zamakat. Není to ale zrovna případ cílů hejtu a projekty obou kapel mají velkou šanci uspět.

Kromě toho částky, které tyto kapely chtějí crowdfundingem získat, nejsou nijak přemrštěné a nepochybně tím nepokryjí všechny náklady. Je jasné, že v tom mají i svoje peníze (nebo peníze někoho jiného).

S tím, že obě kapely za sebou mají už delší historii se pojí další blud, který článek šíří. Totiž že by snad měl být crowdfunding určen výhradně novým projektům. Kapela už natočila dvě desky? Tak to přece nemůže tu třetí crowdfundovat, ne? Ale může. Crowdfunding je prostě způsob, jak financovat projekty bez závislosti na třetí straně. Kolikáté že to album crowdfundovali třeba De La Soul? No hrůza! A co si to dovolují ti Slovinci Laibach, že vytahali z fanoušků peníze na americké turné?

Drzost? Rýžování peněz z nebohých fanoušků? Ani náhodou.

Shrnuto a podtrženo, hudební crowdfunding není žádný podvod na fanoušky, není to rýžování ani somrování. Je to naprosto legitimní způsob, jak nezávisle financovat hudební projekty. Pokud máte publikum, kterému máte co nabídnout. To je celý…


Zaujal vás nebo inspiroval tento příspěvek?

Přidejte komentář a sdílejte tento příspěvek s přáteli v sociálních sítích.

O autorovi

Pavel Neuman je konzultant pro nezávislé hudebníky, promotéry a nahrávací společnosti. Navrhuje marketingové strategie, doporučuje účinné taktiky, realizuje PR kampaně, pomáhá financovat projekty přes crowdfundingové platformy jako Hithit, Startovač, Kickstarter nebo Indiegogo.

     

Komentáře