neil-young-archive

Google a americká vláda versus přeprodejci vstupenek, s hudbou jste zaseklí v pubertě, Neil Young viní hudební průmysl za smrt Pona

Každý den za vás procházím “music industry” weby a blogy a vždy v pondělí publikuju souhrn toho nejdůležitějšího a nejzajímavějšího, na co narazím. Aby vy jste nemuseli. Abyste se mohli se soustředit na svoji práci. Ať už je to tvorba, budování umělecké kariéry nebo jiná činnost spojená s hudební branží. Uplynulý týden v hudební branži můžete odebírat také na email, kam občas posílám i věci, které tady na blogu nenajdete (přihlaste si odběr).

Kvalitní zvuk Neila Younga

Neil Young už zase sází na zvuk. A to uplynul jen rok od toho, kdy odpískal svůj první pokus nabídnout hudebním fanouškům kvalitnější zvuk. Přenosný přehrávač Pono, který nabízel lepší zvuk než mp3 nebo CD a na který se Neilovi podařilo v roce 2014 na Kickstarteru vybrat slušných přes 6 milionů dolarů, podle jeho slov zabil hudební průmysl.

Zabili to tím, že trvali na tom, že se bude účtovat dvakrát až třikrát víc za soubory v hi-res oproti MP3. Proč by někdo platil třikrát tolik?

A tak to teď Neil Young zkouší jinak a kvalitnější zvuk, vysoko nad 320kbps, nabízí ve své nové streamingové službě Neil Young Archive.

Muzikanti mají často tendenci přeceňovat roli (dobrého) zvuku. Nevysvětlujte si to špatně, skvělý zvuk je důležitá věc. Ale ze špatné skladby dobrou neudělá. A kupodivu, skvělá skladba přežije i špatný zvuk. Ono také záleží na tom, co si vlastně pod pojmem dobrý zuk představujete.

V zásadě existují dva pohledy. Ten první, idealistický, si pod pojmem dobrý zvuk představuje co nejlepší možný zvuk. A potom je pohled realistický, že dobrý zvuk je vlastně takový kompromis, který hraje co možná nejlíp a nejčitelněji na všemožných zařízeních, od repráčku na notebooku nebo na mobilu, přes autorádio až po domácí hifi, potichu nebo nahlas. Hudba se konzumuje v nejrůznějších podmínkách a situacích a ne vždy je možné tu kvalitní reprodukci zajistit, nebo to není pohodlné, bylo by to příliš drahé atd.

Kromě toho, hudební fanoušci dávají po desetiletí konzistentně najevo, že upřednostňují praktičnost před kvalitním zvukem. Snadno přešli z vinylu na přenostnější kazety a i když se hudebnímu průmyslu podařilo veřejnost přesvědčit, že CD je kvalitativní posun nahoru (navzdory tomu, že opak je pravdou), nejcennější vlastností kompaktních disků byla ve finále možnost přepínat mezi skladbami.

O výhodách jedné velké (téměř) komletní hudební knihovny, jakou představují streamingové služby a la Spotify se není třeba víc rozepisovat. A že to už kdekdo zkoušel, tlačit na kvalitu zvuku. Ve streamingu je tím proslulý třeba Tidal, kterému po třech letech nepomáhají ani exkluzivní releasy, ani “dojemné” startovací video plné superhvězd.

Jak tedy zhodnotit nový počin Neila Younga? Asi nejlíp to vystihuje slogan „novin“ Neilova archivu (NYA Times-Contrarian), který zní Kvalita, ať už ji chcete nebo ne.

Jako služba pro nejtvrdší jádro svých fanoušků je to jistě skvělá věc, už proto, že tam najdou nevydané věci. Pokud si od toho ale Neil slibuje výrazný byznys, tak se zřejmě dříve nebo později dočteme, kdo je viníkem.

Každopádně teď máte možnost si sami vyzkoušet, jak to s tím kvalitním zvukem je. Jestli není praktičtější Neila poslouchat třeba v těch třista dvaceti, ale zato tam, kde máte všechnu ostatní hudbu, nebo si vždycky budete odbíhat do Neilova archivu. První měsíc máte zdarma. Dejte mi pak vědět, jestli jste nakonec šli do předplatného.

Americká vláda a Google vs. přeprodejci vstupenek

Americká vláda se činí a krátce poté, co se zaměřila na férovější poplatky pro umělce za streaming, se teď vrhla na přeprodejce vstupenek.

Vstupenky na koncerty se staly pro hudební fanoušky velice citlivé téma. Jednak jejich běžná pultová cena za poslední léta neuvěřitelně stoupla a koncerty už tak přestávají být pro mnohé dostupné, jednak se chopili příležitosti přeprodejci, kteří si účtují takovou přirážku, že už tak vysoké ceny vyšroubovali doslova na nesmysl. Také se dost podvádí.

Problém je to natolik palčivý, že kolem vstupenek za férové ceny vznikají startupy, Google právě začal od přeprodejců v reklamách ve své síti vyžadovat vyšší transparentnost a vkládá se do toho teď i americká vláda. Od dubna 2018 bude platit regulace, která přeprodejcům ukládá nové povinnosti.

  • identifikovat lokaci vstupenky a uvést veškerá omezení (např. pokud se kupující musí na koncertě prokázat občankou)
  • uvést původní cenu vstupenky a jak je přeprodejce napojen na původního prodejce místa, kde se akce koná
  • uvést číslo vstupenky (tzv. UTN – unique ticket number), pokud původní prodejce vstupenky čísluje

Američtí hudební fanoušci tak budou mít od dubna mnohem lepší přehled, nakolik je přeprodejci okrádají.

Data to říkají jasně. S hudbou jste zaseklí v pubertě

Pamatuju časy, kdy se hudební fanoušci dělili na depešáky a metalisty. Hudba má prostě i společenský aspekt, lidi se rádi druží ve skupinách, ve kterých sdílejí podobné zájmy a hodnoty, v pubertě má člověk navíc tendenci zesměšňovat zájmy a hodnoty těch z druhého tábora. I to lidi spojuje. A ta pubertální zarytost nám podle všeho vydrží i na stáří. Alespoň to říkají data. Podle experimentu Setha Stephense-Davidowitze z dat od Spotify ženy poslouchají to, co poslouchaly ve 13, muži se drží svých hudebních idolů ze čtrnácti.

hudebni-vkus

Hudba má v pubertě také silnou roli ve vzdoru vůči autoritě rodičů (není tak důležité jakým směrem, ale jak daleko od hudby, jakou poslouchali rodiče). V budoucnosti, napěchované umělou inteligencí to možná bude jen počátek nekonečného vzdoru, to až vám Siri bude říkat: „Hele, přespříští čtvtek budeš poslouchat tohle, ale v pátek to budou tyto písničky.“ :-)

Kytarové legendě hrozí bankrot

1944-Gibson

Gibson, výrobce proslulé kytary Les Paul čelí hrozbě brzkého bankrotu. Není to poprvé, ale může to být naposled. V takovém případě se jistě najde kupce, pravděpodobně v Asii, jak to poslední dobou často s legendárními značkami hudebních nástrojů dopadá.

Kdo v dnešní době poslouchá Beatles

Posluchači Beatles na Spotify podle věku

Posluchači Beatles na Spotify podle věku

K Vánocům si Spotify nadělilo katalog Beatles a před pár dny firma zveřejnila zajímavé údaje k tomu kdo a co si z tohoto katalogu pouští.

V příspěvku na Spotify Insights například zjistíte, že 79 procent uživatelů, kteří si pouštějí Beatles se narodilo později, než se kapela stihla rozpadnout a najdete tam i nejoblíbenější pecky od Beatles rozdělené podle věku a pohlaví. Nebo tuto mapu, která názorně ukazuje, jak se písně Beatles na Spotify šířily v jednotlivých zemích.

Nejoblíbenější pecky Beatles u českých uživatelů si můžete na Spotify poslechnout v tomto playlistu.

Hodnota Pandory v pátek klesla o miliardu dolarů

Akcie Pandory včera klesly o 35 %. Kromě zklamání na straně příjmů (milion USD za třetí kvartál pod očekáváními Wall Streetu) posílá Pandoru ke dnu také nová konkurence v podobě Apple Music. Jedná se na jednu stranu o jiný typ služby, ale jde o stejný nebo přinejmenším překrývající se segment zákazníků.

Hodnota Pandory tak spadla o víc než 1 miliardu dolarů, na tržní kapitalizaci 2,63 miliardy.

Červnové spuštění Apple Music se stomilionovým rozpočtem na reklamu měl na Pandoru větší vliv, než analytici očekávali, což se stejně jako růst aktivních uživatelů pod očekáváními, podepsalo na ratingu a následném pádu hodnoty akcií. Společnost reportovala 30% meziroční růst počtu aktivních uživatelů na aktuálních 78 milionů. Pro srovnání, Spotify hlásí přes 75 mil.

Pandora také sdělila, že musí zaplatit 90 milionů dolarů jako vyrovnání ze sporu o poplatky za nahrávky před rokem 1972 se s labely Sony Music, Universal Music, Warner Music, Capitol Records a ABKCO Music & Records.

Streaming je na vzestupu, nejspíš je opravdu budoucností hudebního průmyslu, ale konkurence už je velmi tvrdá. A to, že se „stará škola“ ještě stále urputně drží svých přemrštěných finančních požadavků, už teď tvoří tak obrovskou bariéru pro nově příchozí, že už to opravdu začíná být jen o tom, která ze současných služeb to přežije. Zásadnější inovace se tak v hudbě nejspíš dočkáme, až hudební vydavatelství zvolí realističtější přístup k tomu, kolik má hudba stát nebo až budou míst služby jako Pandora zaplacena všechna soudní i mimosoudní vyrovnání.

Zdroj: Hollywood Reporter